Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Město Sázava
Sázava

Aktivity v přírodě

Sázava leží na Posázavské stezce, která je jednou z nejstarších a krajinně nejzajímavějších značených turistických cest. Vede od soutoku Sázavy s Vltavou přes Pikovice až do Čerčan a potom pokračuje podél řeky až do Žďáru nad Sázavou k pramenům Sázavy.

Vycházky městem

Žlutě označenou trasu, tzv. Sázavský okruh, připravil KČT Sázava. Výchozím bodem je vlakové a autobusové nádraží. Odtud vede značka podél železniční trati přes silnici do stráně, modřínovým lesem k altánku s výhledem na klášter a Černé Budy. Dále žlutá směřuje současně se zelenou trasou z kopce přes trať do ulice V Edenu, doleva ulicí Husovou za kostel sv. Martina pod viadukt a za ním v pravo lesní cestou až ke studánce Vosovce a kapličce sv. Prokopa V Lázních. Okruh pokračuje přes trať cestou proti proudu řeky a přes most ke klášteru. Zde žlutá přechází silnici a spolu s modrou značkou stoupá na Vlkančický kopec, na křižovatce vpravo lesem po rovině až ke křižovatce u mohyl, odtud prudce vpravo dolů cestou podél Čertovy brázdy. Přejdeme uhlířskojanovickou silnic a kolem louky Votočnice dojdeme proti proudu řeky Sázavy k lávce, přes ni až k silnici, kolem vodárny vlevo podél řeky až k loděnici, čtvrtí rodinných domů Na Křemelce až k jezu Budín. Odtud se žlutá trasa vrací strmou skalnatou strání mezi chaty, přes koleje, pod strání zvanou Na Skřivánku vpravo po silnice a vlevo podél skláren Kavalier zpátky k autobusovému a vlakovému nádraží. Okruh je dlouhý asi 10 km.

Naučná stezka pod altánkem – vhodná pro děti

Interaktivně seznamuje s faunou, flórou a historií města Sázavy i se stavbou legendárního Posázavského pacifiku. prochází lesnatou strání nad železniční tratí a je dlouhá přibližně 1 km. Součástí stezky jsou herní prvky, dětské hřiště i altánek s krásným výhledem na Sázavu.

Dětská hřiště

Zábavu pro nejmenší nabízejí i sázavská dětská hřiště. Najdete je ve všech kempech – na Sázavském ostrově a v tábořištích Pod Vrbou a U Hrocha. Volně přístupné plochy s houpačkami, prolézačkami nebo skluzavkou jsou také na sídlišti, v Třešňovce nebo Bělokozlech. Větší děti se mohou vydovádět na lanové pyramidě a hřišti Na Kácku. V ulici Ke Kopaninám je areál s hřištěm pro nejmenší, posilovacím strojem a plochou pro míčové hry. Fitness hřiště  a plocha pro míčové hry je i v Jiráskově ulici. Doslova dětským rájem je pak Pyzúú fun park u vodní elektrárny Pyskočely nedaleko Sázavy.

Přírodní a městské parky

Odpočinout a zrelaxovat můžete také v některém z přírodních a městských parků v Sázavě. třeba v Havránkách, na nábřeží Cyrila a Metoděje, V Drábovce na Oldřichově nábřeží,  v parku na náměstí ve staré Sázavě nebo v kulturním areálu U Martina v Benešovské ulici.

Vycházková cesta sázavským biokoridorem

Městem prochází také vycházková cesta sázavským biokoridorem. Začíná u budínského jezu a vede podél řeky po proudu směrem na Křemelku, dále na Sázavský ostrov. Na levém břehu je vila bývalého primátora Prahy Ladislava Srba a na pravém břehu mlýn Na Kácku, kde napsala Antonie Kavalírová své paměti. Projdeme parkem Havránka s několika lagunami, odtud můžeme na pravém břehu nad loukou Votočnicí vidět chalupu, kterou si vystavěl malíř Soběslav Hippolit Pinkas a ve které se narodil herec a dramatik Jiří Voskovec.

Naučná stezka Votočnice

vede po louce Votočnici v zákrutě řeky Sázavy nedaleko centra Sázavy. Na Votočnici, podmáčené nivní louce s třemi uměle vybudovanými tůněmi, kde se dle legendy otáčel svatý Prokop, když oral s čertem tzv Čertovu brázdu, se díky usílí místních ochránců přírody podařilo vytvořit cenný biotop se zajímavou a chráněnou drobnou faunou a flórou.

Sázavské stromy

Ještě dnes si můžeme udělat představu o původních lesích v okolí Sázavy ve dvou nedalekých národní přírodních rezervacích: Posázavské bučiny a Ve Studeném. Převážně bukové porosty se téměř neliší od původních pralesů. Některé mohutné buky lesní dosahují stáří přes 250 let.

Na území samotného města stojí, ať už samostatně, ve skupinách, nebo ve stromořadí, přes 200 let staré lípy srdčité, lípy širolisté, duby letní.

Lípy srdčité a širolisté, staré přes 200 let, tvoří stromořadí u městského hřbitova a kaple sv. Anny při cestě do Pyskočel. V Černých Budách ve Veletínské ulici dominuje bohatě rozvětvená lípa srdčitá.

Celá skupina těchto lip tvoří kruh na pravém břehu řeky u lávky pro pěší.

V ulici Na Rokličkách u morové kapličky stojí další dvě lípy, všechny zhruba ve stejném stáří přes 200 let.

Na Votočnici u ústí Čertovy brázdy stojí nádherný dub letní.

Lípy srdčité zdobí také vsi Bělokozly Dojetřice.

Přes 250 let staré mohutné buky můžeme nalézt na suťových svazích pod Bílým kamenem, V Bukovém či v rezervaci Ve Studeném.

V okolní přírodě lze spatřit nejen představitele běžné fauny, ale také mnoho živočichů chráněných a vzácných. Sázava a okolí je místem velmi zajímavým pro ornitology, rybáře i další milovníky přírody.

Naučná stezka pro dětiŽlutý okruhprokopovo nábřežíPosázavský pacifikZelená turistická trasa parkové náměstí ve staré SázavěProkopovo nábřeží Mlýn Na KáckuStudánka VosovkaHavránkaPod VrbouHuťský jezřeka SázavaNábřeží Cyrila a MetodějeKulturní areál U Martina